Vieiros

Vieiros de meu Perfil


Tempos Novos

Xestionado por Tempos Novos
RSS de Tempos Novos
CONTRA A POS-POLÍTICA

Slavoj Zizek, no labirinto de Lenin

Porfía en outubro de 1917, contra a avinza de civilizacións. Na universalidade e nos acontecementos, contra o xiro cultural da pos-política. O esloveno Slavoj Zizek instálase nos alicerces da ideoloxía contemporánea, para lle procurar seísmos. A súa obra ten vocación de praga. No Consello da Cultura Galega, estendeu un discurso de encrucilladas teóricas que, se ben non entorna unha praxe, si devece antagonismos. Unha entrevista de Aurelio Castro con fotografías de Quico López.

TEMPOS Novos - 08:00 26/04/2007
Tags: Zizek
Slavoj Zizek, no Consello da Cultura Galega

Slavoj Zizek, no Consello da Cultura Galega

“REPETIR Lenin NON significa unha VOLTA a Lenin –repetir Lenin consiste en aceptar que ‘Lenin morreu’, que a súa solución particular fracasou, mesmo monstruosamente, mais que hai nela un escintileo utópico que paga a pena rescatar. (...) Repetir Lenin significa insuflar nova vida a esta esperanza que continúa atormentándonos”, escribiu Slavoj Zizek. En arrepor tal esperanza do seu esboroamento berlinés, da teoría posmoderna, de terceiras vías, consiste sobre todo o pensamento do esloveno. “Repetir Lenin” é o que o verso quebrado para Maiakovsqui, o que a micropolítica para Michel Foucault. É o sedutor aceno intelectual, mesmo consigna, que despregou novamente no Consello da Cultura Galega.

Houbo á fin que dar en Lavacolla co tránsito arroutado do seu inglés. Lacan e Hugo Chávez, o multiculturalismo e Kant, san Pablo e mais o solipsismo internauta, atravesan marcialmente os labirintos verbais deste profesor de Ljubljana. No entanto, a primeira cuestión ten a ver co que lle apuxo Ernesto Laclau no libro colectivo Contigencia, hegemonía, universalidade. Diálogos contemporáneos en la izquierda: “Cal é a súa estratexia política para acadar eses obxectivos un tanto peculiares? Se non dá, cando menos, un comezo de resposta a tal pregunta, o seu anticapitalismo é unha simple cháchara baleira”. Certamente, sábese pouco das premisas teórico-prácticas de Slavoj Zikek para incitar procesos revolucionarios. Como repetir Lenin? “A miña é unha proposta modesta”, asegura.

“Se lle entendín ben, propoñer unha coalición de loitas políticas implicaría que a miña filosofía ha de ser teleolóxica ou algo así. Non concordo. Hai na actualidade un antagonismo, unha situación aberta. É por iso que temos que loitar. A miña posición non garante unha solución final. O único certo é que teremos que confrontar tensións a piques de estoupar: medio ambiente, pobreza, novos apartheids, etc. Descoñezo que caste de sociedade virá. Talvez saia vencedora algunha nova forma de autoritarismo, non o sei. A única teleoloxía do meu pensamento é que temos un problema que resolver”, revela. Tampouco quere outorgarlle a un suxeito político concreto o labor emancipatorio: “Xa non acredito sequera na idea dun axente privilexiado, dunha clase obreira. Pode que sexan as clases medias, pode que a xente dos arrabaldes, pode que sexa ao cabo unha coalición. Non hai garante, todo é máis aberto”.

Slavoj Zizek (Liubliana, 1949) comparte a cátedra do Instituto de Estudos Sociais da súa cidade natal coa docencia na Universidade París VIII. Lúcido analista do capitalismo serodio, dende a equidistancia das teorías marxiana e psicanalítica a súa obra convídanos a retomar Lenin, dalgún xeito, fronte ao cinismo da razón dominante.Contradición ou recato teórico? O marxismo de Zizek parece esgazar pola décimo primeira Tese sobre Feuerbach. A que reclama unha filosofía que transforme o mundo, no canto de interpretalo. En Repetir Lenin, outra volta, o pensador esloveno conviña como Adorno en que “a primeira tarefa [teórica] de hoxe cadra precisamente con NON sucumbir á tentación de actuar, de intervir de xeito directo para mudar as cousas (...) e en dedicarse, en troques, a cuestionar as coordenadas ideolóxicas hexemónicas”. Non por acaso, o seu discurso rexeita radicalmente a culturización contemporánea da política. Quer o conflito de civilizacións de Samuel Huntington, coma o feixe de subxectividades alternativas que acubilla o posfeminismo, o propio da posmodernidade foi erguer unha coartada ideolóxica para exiliar outubro de 1917 da nosa axenda. “A tolerancia é o sucedáneo pospolítico de solucións directas”, afirmou no CCG. Dun proxecto socialista que, entrado o S.XXI, arelaría aínda a toma do poder.

Xénero, etnia e clase social. Son arestora as ferramentas por excelencia da academia crítica anglosaxona. Os tres vórtices que segundo os Cultural Studies, definen e deconstrúen as relacións de dominio humano. Ao tempo, a querenza teórica polo múltiple tamén se opuxo á vella unicidade obreira. Mesmo as multitudes de Antonio Negri, por caso, tentaban conciliar as mil mesetas do post-estruturalismo cunha praxe antagonista. Heteroxénea e candorosa, amorfa ao parecer de David Harvey, a categoría proposta polo italiano apurraría unha nova avinza contra o control do Imperio. En fin, que facer coa multiplicidade? Zikek responde á galega: “Que quere dicir con ‘multiplicidade’? Por suposto que todo é multiplicidade. Está de moda dicir hoxe que todo é múltiple. Virou un lugar común. O problema crucial para min non é este, senón como volvermos cara a algún xeito de universalidade”.

No ventre do acontecemento

A verdade, quimera contemporánea e de sempre, non é un xuízo, saber ou adecuación á cousa empírica. Alén do campo de forzas discursivo en que a situaba Foucault, a verdade acontece: na Revolución Francesa de 1792, en maio do 68, nun encontro amoroso. Admirabelmente traducido pola editora Noitarenga, o francés Alain Badiou atinxiu a verdade coma desencadeamento do real. Por esta senda vai tamén o filósofo de Ljubljana. Con todo, matiza: “Non mistifico o acontecemento, non é unha cousa milagreira. É unicamente o intre do imprevisto, do impensado, o límite dunha escolla racional. Xa coñece esoutra teoría: para unha situación dada, analiza as opcións e fai a mellor das escollas posíbeis. Pero a Historia non funciona dese xeito”.

Non poucos partidos comunistas acreditaron na administración do momento revolucionario. A máxima era agardar polas “condicións obxectivas”. Slavoj Zizek discútea a partir da experiencia rusa: “Ninguén predixo a revolución de outubro, nin sequera a de febreiro. Dous meses atrás, Lenin contáballe a un grupo de mozos socialistas, en Suíza, que se cadra os seus netos darían visto a revolución. As cousas ocorren de súpeto. Pasa ben tempo sen suceder nada e logo todo estoura. E un só pode decatarse a posteriori. As mudanzas sociais non poden ser planeadas. Neste senso, o meu dito favorito é o mesmo que o de Lenin, aquel de Napoleón: primeiro ataca e logo xa se verá. Sempre existe un elemento de risco”.

A teórica queer Beatriz Preciado, profesora na Universidade de San Denís, chamáballe a Slavoj Zikek nunha entrevista “profeta da ‘verdade radical’”. Talvez para se resistir a esta caste de etiquetas paródicas, o esloveno insiste: “Tanto o meu amigo Alain Badiou coma eu propio somos a miúdo mal percibidos. Coma se tentásemos propoñer un gran acontecemento místico. Non, en absoluto. Non hai grandes acontecementos. Hainos pequenos, coma milagres cativiños aquí e acolá, todo o tempo. Un milagre é apenas un acontecemento imprevisto que chega cando a situación parece totalmente perdida. Pense na queda do comunismo. Ninguén a agardaba. As casas, os coches, todo semellaba moi forte, totalitario, un poder total... Ben, desintegrouse.” Entrementres, vadía a carón da porta de embarque un vendedor de lotería. Zikek quere saber se se trata dun deses xogos instantáneos dos que tanto gusta: “Abonda con abrir o sobre para saber se es millonario ou o parvo de antes”.

Da “esquerda poética” de Negri e dos predicadores da multitude, o profesor de Ljubljana descré con forza. Amais de pola súa retórica apoucadamente optimista, porque “desterritorialización, nomadismo, movemento, son parte central da dinámica do capitalismo actual”. Emporiso, a súa versión descentrada do imperialismo non anda moi lonxe da que contaba o pensador italiano no superventas Imperio. Di ao respecto: “A esquerda é hoxe posmoderna, multicultural e todo iso. E cómpre aprender dun paradoxo da política actual. As únicas forzas que aínda se dirixen á clase obreira son as populistas de dereitas, nos países desenvolvidos. Na Franza, Le Pen e mais a Fronte Nacional din abertamente que os seus inimigos non son os alxerinos nin os xudeus, senón o gran capital multinacional. Estes movementos reivindican que as empresas fiquen na súa nación. Que significa todo isto? Que o capital é realmente transnacional. Que xa non ten obxecto referirse a países de orixe ou de colonización”.

A entrevista completa, na edición impresa de TEMPOS Novos (nº 119, abril de 2007)


5/5 (2 votos)


Sen comentarios

Novo comentario

É preciso que te rexistres para poder participar en Vieiros. Desde a páxina de entrada podes crear o teu Vieiros.

Se xa tes o teu nome en Vieiros, podes acceder dende aquí: