Anímoas e só dúas saen unirse á gargallada. Aprenderon xa tan pequenas o pecaminoso dos seus corpos. Maldita sexa. A quen hai que esfarelar? María Reimóndez escribe para Vieiros dende a India, onde traballa en proxectos do colectivo Implicadas no Desenvolvemento.
As nenas non bailan
En canto me din que preparon un baile non podo evitar emocionarme. Claro que quero velo. Os nenos de Thenkarai preparan a música. "Chandramukhi", o cd de Kavin. Seis rapaces comezan a moverse cunha enerxía contaxiosa. A min sáenme as gargalladas sen poder parar, sobre todo cando diviso aos máis pequenos, que en teoría deberían estar sentados observando, pegando choutos sen parar, formando a súa actuación paralela e caótica. Xa non sei para onde mirar. As nenas non bailan. Anímoas e só dúas saen unirse á gargallada. Aprenderon xa tan pequenas o pecaminoso dos seus corpos. Maldita sexa. A quen hai que esfarelar?
Ecos das mulleres perfectas
Hoxe vexo o comentario –o único- que unha lectora fai da parte da Crónica que fala das mulleres perfectas. E alédome profundamente ao comprobar que o radar de mulleres perfectas comeza a activarse. Porque están aí en todas partes, como un alien. Semella fácil detectar atrocidades noutras culturas, pero ai cando nos tocan a nosa sacrosanta, que liberais e marabillosos e egalitarios somos todos. O que queda aínda por trochar.
Feirantes
Na furgoneta todo son risos, trípodes de micro rodando polo chan, altofalantes e cables. A troupe está aquí. Chegaron desde Tiruchy para a serie de representacións do noso programa de sensibilización sobre alcoholismo e dereitos das mulleres. Primeiro imos ata Mandapattur. A xente vaise achegando timidamente, o grupo percorre as rúas da aldea cantando e animando a todo o mundo a asistir á representación. Ambal e mais eu ficamos á sombra da furgoneta. Quedan aínda tres representacións máis nunha longa tarde de sábado que nove persoas deciden dedicar aos demais.
Cansazo de feirante
A min sempre me gustou o teatro, a ledicia desa relación especial que se establece entre as persoas do grupo, o traballo duro, tan duro, de preparar a representación, os imprevistos da escena, a novidade de cada representación. Vexo unha e outra vez (dez en tres días) a obra como se fose a primeira vez. As cancións varían, os comentarios. Collemos os bártulos de acó para aló, montando a luz cando xa é noite, vendo o revoar dos cabaliños do demo no atardecer. Á fin do día non podo comigo, e pregúntome como foron capaces os membros do grupo de representar, cantar e bailar durante unha hora en cada vila, incansables, desde as tres ata as once da noite.
O poder do teatro
Unha das obriñas que representan na función, a relacionada cos dereitos das mulleres, ri do Panchayat coa súa aprobación. Para representar nas aldeas tivemos que obter o permiso dese grupo de "sabios" que sentan rexer na vida dos demais, alcoholizados cando lles parece e cando non con todo o poder do cu patriarcal chantado debaixo da árbore ou no templo. Houbo que pedir o seu permiso, todo pasa por eles. Pero cando Uma di na obra: "E como pretendedes vós facer xustiza ás mulleres se todos sodes homes?" entón a palabra subversión aparece en maiúsculas no ceo da noite e eu sorrío, sorrío. É o poder do teatro.
Máis poder do teatro
Érguese para marchar de entre a multitude. "De marchar nada, que falta che fai ficar" dille a muller. A obra trata sobre o alcoholismo, incomodidade entre os homes, ganas de marchar, risos dos poucos que non beben. E co teatro o valor de demandar que as cousas cambien cunha simple orde.
Puro teatro
As cancións a última hora do día, os risos, serían xa un evento dentro da nosa furgoneta, cansas de subir e baixar, de montar e desmontar, dos problemas co micro. Pero máis evento son aínda sabendo que as persoas que as emiten son algunhas seropositivas, outras viven na máis paupérrima chabola do suburbio, algúns deixaron a prostitución por meterse no teatro e outras son traballadoras de proxecto facendo máis horas extra. Emoción.
Outra volta
A última representación, a décima, lévame de volta ao campamento. É de noite, como a última vez que o visitei en xaneiro, con Paco. Miro pola ventá da furgoneta o camiño escuro que leva ata ese pequeno reducto de luz. A xente está animada pola representación. En canto baixo da furgoneta as mans dos nenos tráenme o recordo. Decátome de como cambiou a miña percepción neste mes percorrendo as aldeas, só un día brevemente visitei o refuxio temporal e foi como se todo ese traballo, esa familiaridade, desaparecese ata o momento en que poño o pé no chan e oio as voces, os risos, as cariñas que se achegan rebuldeiras. E recordo todo o que nos une. Recordo cando din "Ela estivo aquí daquela, despois da tsunami". Despois da tsunami que segue sendo.
Xogando
As nenas e os nenos sentamos na primeira fila. Suresh creceu moito. Senta detrás miña caladiño e tócame o brazo con picardía. Eu fago coma quen que non me dou conta. Cando lle fago caso finxe non entender por que o miro. Continuamos co noso pequeno xogo un bo anaco. Vexo o seu sorriso e recordo as súas trabadas, couces e golpes, os seus sons inconexos, a súa tristura fonda nos ollos, a marca que aínda ten no pescozo, morta a súa irmá, el pendurado aínda daquela palmeira días e días no recordo. E o seu xogo, o seu sorriso, cúrame a min un pouco tamén.
AS CRÓNICAS ANTERIORES: